Download gratis Grow Guide: in 3 stappen je hart volgen

Innerlijke criticus oefeningen: loskomen van die negatieve stem

Mélanie Schaerlaeckens

Transformatiecoach

Innerlijke criticus oefeningen

Verlang jij naar meer zelfvertrouwen, meer levensvreugde, een positiever zelfbeeld en rust in je hoofd? Lees dan zeker even verder. Met de innerlijke criticus oefeningen uit dit artikel laat je dat vervelende stemmetje voor je te werken, in plaats van tegen je.

Je innerlijke criticus, wie is dat eigenlijk?

Valt ze jou ook geregeld lastig? Dat kritische stemmetje in je hoofd die jou permanent afkraakt, wat je ook doet? Dat is je innerlijke criticus. Onbewust ondermijnt ze je zelfvertrouwen. Ze houdt je klein, maakt je angstig en kraakt je ideeën en dromen af nog voordat je ze na hebt kunnen jagen. Kenmerkend voor dit stemmetje is dat ze vooral toeslaat op momenten die spannend, moeilijk of pijnlijk voor je zijn.

Zo herken je haar:

  • Ze zegt dat je niet goed genoeg bent. Daardoor stel je extreem hoge eisen aan jezelf (perfectionisme): “Dit moet beter, dat moet perfect, niet de kantjes ervan aflopen, moet je die vetrol zien”.
  • Ze versterkt je angst om te falen door te zeggen dat je iets niet kan. Hierdoor ga je twijfelen of je probeert iets op voorhand al niet: “Dat gaat je toch nooit lukken, zou je dat nou wel doen”.
  • Ze maakt je bang voor afwijzing: “Je bent niet leuk genoeg, niet slim genoeg, niet mooi genoeg”.
  • Het is een stem die het altijd beter weet en die je schuldgevoelens aanpraat: “Wat ongelooflijk onhandig van je, je bent een waardeloze vriendin”.


Wat doet die negatieve stem met je?

De stem van je innerlijke criticus kan zo hard klinken dat je kunt gaan denken dat jij die stem ‘bent’. Ben jij perfectionistisch, onzeker of bereik jij je doelen niet? Dan is de kans groot dat je vaak luistert naar deze stem. Je laat je erdoor beïnvloeden. Het heeft effect op hoe je je voelt en wat je doet en daarmee op je prestaties. Het kan er zelfs voor zorgen dat het je volledig blokkeert. Het kan je groeiproces stoppen en ervoor zorgen dat je niet meer van jezelf houdt. Terwijl houden van jezelf juist de belangrijkste basis is in je leven.

Mijn eigen innerlijke criticus

De reden dat ik dit met je deel is persoonlijk. Het grootste deel van mijn leven luisterde ik namelijk naar mijn innerlijke criticus. Ik dacht dat ik haar was. Ik identificeerde mij er volledig mee, maar ik was me hier totaal niet van bewust. Wat was ik toen hard voor mezelf. Het resulteerde dan ook niet voor niks in een enorm negatief zelfbeeld. Mijn eigenwaarde was ver te zoeken en het had zelfs destructieve gevolgen voor mijn werk. Ik zag geen andere uitweg dan te stoppen met die droombaan. Zoals je ziet kan deze vorm van zelfkritiek heel ver gaan. Het gaat ten koste van je zelfvertrouwen en je levensgeluk. Maar inmiddels kan ik gelukkig zeggen dat mijn innerlijke criticus mijn eigen coach geworden is.

Innerlijke criticus oefeningen

De volgende tips en innerlijke criticus oefeningen helpen je los te komen van dat negatieve stemmetje. Zo wordt ze jouw coach in plaats van je hekelaar.

Stap 1: Bewustwording

Word je ervan bewust dat je tegen jezelf praat. Neem even de tijd en luister:

  • Wat zegt je innerlijke criticus?
  • Schrijf eens tien zinnen op
  • Doen de uitspraken je aan iemand denken, uit je omgeving of uit jeugd?
  • In welke situaties is het stemmetje het hardst aan het woord? Op je werk? Als je voor de spiegel staat?
  • Wat heb je van huis uit meegekregen wat betreft regels en gedrag? Probeer bepaalde patronen te herkennen

Stap 2: Omarmen

Je bent niet je gedachten. Identificeer je daarom niet met de stem. Verzet je niet, maar omarm de gedachten. Laat de criticus zich gehoord en gezien voelen. Wat probeert ze je te vertellen:

  • Waar is ze bang voor? Hoe probeert ze je te beschermen? Stel haar gerust en bedank haar als haar mening jou niet dient
  • Kijk nog eens naar de tien zinnen die je hebt opgeschreven bij stap 1. Schrijf ervoor “Ik heb de gedachte dat…”. En Schrijf erachter “…en dat mag”

Stap 3: Omzetten

Leer jezelf positief toe te spreken. Laat het stemmetje voor je werken in plaats van tegen je en maak er een liefdevolle cheerleader van. Alles wat je aandacht geeft groeit.

  • Draai de tien zinnen van stap 1 positief om en schrijf ze vanuit je milde, liefdevolle stem

Stap 4: Verbinden

Kom uit je hoofd en in je hart. Verbind weer met jezelf en luister naar je intuïtie. Je innerlijke stem kent de weg.

  • Welke dromen en doelen kan je eindelijk weer gaan naleven nu je naar je liefdevolle cheerleader luistert?
  • Voor welke gevoelens maak je ruimte nu je liefdevolle cheerleader naast je staat en je innerlijke criticus naar de achtergrond is verdwenen?
  • Schrijf het op en maak de balans voor jezelf op

Stap 5: Compassie

Als je de angst van je innerlijke criticus kunt relativeren verhoog je je levensgeluk. Nu is het tijd voor jou, mooie vrouw. Geef jezelf de ruimte. Wees mild, compassievol, liefdevol. Je bent precies goed zoals je bent.

Ik hoop van harte dat deze innerlijke criticus oefeningen je helpen om het negatieve stemmetje naar de achtergrond te laten verdwijnen. Dan kan je eindelijk je ware zelf weer horen en liefdevoller naar jezelf zijn. Mocht je hier een steuntje bij kunnen gebruiken dan ben ik er voor je. Ik weet dat hulp inschakelen voor jou misschien voelt als falen. Maar lieve vrouw, het is juist een hele krachtige en liefdevolle stap om jezelf dit te gunnen.

Liefs,

Mélanie